Mun pitäis olla nyt terve. Tai siis ainakin työkykyinen. Kelan asiantuntijalääkärin mielestä ainakin. Ei tunnu ihan täyspäiseltä eikä työkykyiseltä.

Olen yrittänyt nyt selviytyä ihan tästä arjesta kunnialla. Niin että jaksaisin lasten kanssa huutamatta. Että lapsilla olisi lämmin ruoka joka ilta. Ja itselläni lämmin ruoka lounaaksi. Että pienellä koululaisella olisi äiti läsnä koulupäivän jälkeen iltapäivällä. Että lapsilla olisi puhtaita vaatteita kaapissa. Koti olisi asuttavassa kunnossa, niin että tavaroilla on omat paikkansa, ja että ne löytyy sieltä missä niiden kuuluu olla. Jotta elämä olisi helpompaa. Noin kuukauden päivät ollaan asuttu nyt uudessa asunnossa, asumuserossa miehestä, ja lapset asuu mun luona pääasiassa, mutta ovat paljon myös isän luona. Ei tämä arjesta selviäminen helppoa ole.

Tänä aamuna oli sovittu päiväkodin hoitajan kanssa meidän 4-vuotiaan syyskeskustelu klo 8. Minä yritin, tosissani yritin selviytyä sinne kunnialla ja ajoissa. Tein lapsille ajoissa illallisen. Käytiin saunassa yhdessä, sen jälkeen tiskasin nopeasti (jotta ei jää aamuksi sotkua) ja menin lukemaan lapsille iltasatua. Kello oli jo kymmenen siinä vaiheessa. Pääsin itse nukkumaan yhdentoista maissa. Ihan käypänen aika, eikö? No, ei minulle. Jos pitää herätä ennen seitsemää, mun pitäis olla unessa jo yhdeksältä. Mutta se taas ei ole käytännössä mahdollista, kun en kykene saamaan lapsia nukkumaan niin aikaisin - kun en edes ehdi niitä välttämättömiä iltatoimia tehdä siihen mennessä! 

Herätyskello soi 6:40. Se soi, ja se soi, ja se soi. Minä kuulin kyllä sen unen läpi, mutta en tajunnut että siihen pitää reagoida. Revin silmäni väkisin auki klo 7:45, nousin ylös ja raahauduin keittiöön kahvinkeittoon. Tytöt nukkui molemmat sikeästi. Laitoin miehelle viestin, että tulisi tän kautta, ja auttaisi lasten kanssa. Hän tuli klo 7:55 ja alkoi sättiä minua vihaisena siitä, kun piti kahdeksalta olla päiväkodilla jo, ja molemmat tytöt on vielä sängyssä ja yöpuvuissa, ja sikeässä unessa. Minkäs minä sille voin. En vaan kykene. En herännyt. Yritin kyllä käydä nukkumaan ajoissa, ja yritin herätä ajoissa. Se ei vaan kertakaikkiaan onnistunut.

Ja näillä avuilla sitte pitäisi olla työkykyinen ja pystyä menemään jonkun toisen palvelukseen töihin joka aamu kahdeksaksi? Eli ne lapset pitäis ehtiä saamaan päiväkotiin jo ennen puoli kahdeksaa! Minä en saa niitä edes kahdeksaksi yksin sinne, vaikka päiväkoti on 30 metrin päässä kodistamme. Jos ei herää kelloon, jos ei aivot kykene aamulla sellaiseen, että saisi lapset sängystä ylös ja puettua? Mitä pitää tehdä silloin? Mennä itse nukkumaan klo 21, laittaa lapset petiin jo klo 19? Minä en enää ymmärrä.

Kelan sairauspäivärahapäätös elokuusta lokakuuhun tuli takaisin hylättynä. Teitä ei voida pitää työkyvyttömänä. joskin mun oman lääkärin mukaan ei voida missään tapauksessa olettaa että olisin kykenevä tekemään yrittäjän vaativaa työtä. ja hän kirjoitti sairaslomaa vuoden loppuun asti. Mitähän mun sitten pitäis tehdä? Lopettaa yritys, ja jäädä työttömäksi? Mennä töihin jonnekin muualle? Kukahan minut ottaisi töihin, kun kerron että olen ollut puoli vuotta sairaslomalla burnoutin takia... Ja jos en kerro, niin olenko jättänyt jotain niin oleellista kertomatta, että sen takia minut voidaan jättää palkkaamatta, jos se jostain kautta tulee ilmi? Ja kykenenkö mie edes heräämään joka aamu töihin...? Sitä ennen viemään lapset hoitoon...? Ollapa oraakkeli, joka tulisi nyt kertomaan mitä tässä pitäis tehdä. Ja minä vielä taistelen arjessa niinkin perustavanlaatuisten asioiden kanssa, kuin se että miten siisti on riittävän siistiä, milloin pitää istua alas ja levätä, kun on liian väsynyt. Milloin on tehnyt tarpeeksi töitä/kotitöitä. Miksei osaa alkaa iltapuuhiin lasten kanssa koskaan ajoissa? Kun lapset pitäis olla nukkumassa klo 20 illalla, niin monelta pitäis aloittaa? Jos aloitan klo 20 niin ne on sängyssä klo 22 mutta ei todellakaan nuku. Ja missä on sitten mun oma aika, jos laitan lapset unille klo 20, valvon ja vahdin että ne nukahtaa, ja itse pitäis olla unessa klo 21 jotta ehtisi nukkua niin hyvin että jaksaisi herätä klo 5:30-6:00, jotta olisi aamulla riittävästi aikaa heräämiseen ja itsensä toimintakuntoon saattamiseen. Minä tarvin vähintään sen tunnin aikaa heräämiseen ja aamupalaan. Ja nyt väsyttää ihan hirveesti, edelleen, vaikka oon herännyt jo yli kolme tuntia sitten - filmi meinaa katketa koko ajan tätä kirjoittaessani. Mikä mua vaivaa!!??